Hondenuitvaart

Je hond cremeren of je kat opzetten: what's next?
Leestijd 1 minuut — Ma 3 november 2014

Een gat in de tuin graven is niet meer genoeg, steeds meer mensen kiezen voor een echte begrafenis of crematie voor hun huisdier. Zoveel, dat afgelopen weekend de eerste huisdierenuitvaartbeurs van Nederland werd gehouden. Tientallen dierenbezitters per jaar laten zelfs hun overleden huisdier opzetten omdat ze geen afscheid willen nemen. Je kan je huisdier ook doneren voor de wetenschap, een initiatief van Proefdiervrij en de Universiteit Utrecht. Zo kunnen diergeneeskundestudenten hun snijpractica oefenen op overleden huisdieren en blijven proefdieren gespaard.

Een crematie voor je hond of een opgezette kat in je slaapkamer: zijn we niet een beetje doorgeslagen in onze dierenliefde? Bijna de helft van de huishoudens heeft een hond en huisdieren worden steeds meer onderdeel van het gezin. Prof. Clive Wynn sprak bij Studium Generale over de relatie tussen mens en hond vanuit de psychologie en de biologie. Zijn we zulke goede vrienden met honden omdat we al eeuwen samen leven? En kan een hond echt van zijn baasje houden?