Grip op je winterdip

Blue Monday is een term bedacht door een psycholoog voor een reisbureau. Maar veel Nederlanders lijden aan een echte winterdip. Hoe kom je daar vanaf?
Leestijd 1 minuut — Ma 18 januari 2016

Vandaag is het de beruchte Blue Monday, oftewel het dieptepunt van de winterdip. Maar eigenlijk is Blue Monday onzin. Het is een term bedacht door een psycholoog voor een reisbureau. De winterdip is wel een alom erkend probleem. Deze dip is bij zo'n 500.000 Nederlanders erg is, dat je kan spreken van een depressie, aldus onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen. Sporten, lichttherapie en licht kunnen helpen bij het tegengaan van de sombere gevoelens die het tekort aan zon en teveel aan kou oproepen.

In dit filmpje van prof. Leon Kenemans legt hij uit wat de effecten van licht op onze gezondheid zijn, waaronder onze gemoedstoestand. Overigens vinden mensen met psychische klachten steeds vaker online hulp. Kinder- en jeugdpsycholoog Rob Gerrits legt in de reeks 'Reality Check' uit dat online therapie bij depressie veel voordelen heeft. De drempel om in te stappen is lager, de kosten zijn lager en het is net zo effectief als face-to-face therapie. "Het is makkelijker om je hart te luchten bij een computer, aangezien een beeldscherm geen wenkbrauwen heeft”. Kijk 'Grip op je dip'.