Boerenkool met vegetarische worst

Zelfs voor oer-Hollandse maaltijden, die altijd met vlees gegeten werden, worden nu vleesvervangers op de markt gebracht.
Leestijd 3 minuten — Ma 1 oktober 2018

Unox lanceert vandaag, op de wereldwijde Dag van de Vegetariër, een vegetarische versie van zijn iconische rookworst. De rookworst vormt de start van een complete productlijn van vleesvervangers. Hiermee speelt Unox in op de vraag vanuit de consument: steeds meer mensen eten regelmatig vegetarisch.

Flexitariërs

Unox zou naar eigen zeggen jaren gedaan hebben over het ontwikkelen van de vegetarische worst. “De rookworst is zó iconisch. Die moet het origineel echt benaderen," vertelt marketingmanager Thijs Sleddering in het AD. Dat de vegetarische worst zoveel mogelijk moet lijken op de échte rookworst, heeft te maken met de doelgroep. Dit zijn mensen die geen fulltime vegetariër zijn, maar wel minder vlees willen eten. De worst moet de zogenaamde flexitariërs over de streep trekken en weer aan de boerenkool met worst helpen.

Nepvlees

De vleesconsumptie in Nederland daalt sinds 2010. Al ruim de helft van de Nederlanders zegt minstens drie dagen in de week vleesloos te eten, blijkt uit recente cijfers van het Voedingscentrum. Zij kiezen daarbij steeds vaker vleesvervangers. Met de vegetarische worst springt Unox dus in op deze groeiende markt.

Uit een onderzoek dat Unox zelf deed, blijkt dat bijna negen op de tien mensen minder vlees wil eten. De voornaamste reden om te minderen met vlees eten is de eigen gezondheid, gevolgd door dierenwelzijn en natuur. Uit het onderzoek blijkt dat vooral vrouwen en hoger opgeleiden momenteel kiezen voor vegetarische opties. De helft van de mannen stelt dat een maaltijd zonder vlees niet compleet is.

Maar het is lastig een goede vleesvervanger te maken. Het proefpanel dat voor de Volkskrant de vegetarische rookworst proefde, is niet enthousiast. “In een goede rookworst moet gewoon varken”, aldus het panel.

Bewust eten

Volgens milieuonderzoeker dr. Sanderine Nonhebel (WUR) is het belangrijk om toch ook deze kritische mensen over de streep te trekken om meer vegetarisch te gaan eten. In de lezing 'Over vlees, vega en verandering' vertelde ze waarom vlees eten erg slecht is voor het milieu. De beweging naar meer vegetarisch eten ziet Nonhebel als positief. Maar hoewel de vleesconsumptie in Nederland vermindert, groeit deze juist wereldwijd. Bovendien is vegetarisme op zich niet de oplossing voor alle problematiek. De milieubelasting van een vegetarische maaltijd is soms nog groter dan van een vleesgerecht. De productie van de plantaardige olie die voor veel vegetarische producten gebruikt wordt, kost namelijk veel land, energie en water. Ook de vegetarische rookworst van Unox bestaat voor een groot deel uit plantaardige oliën. Voor het milieu kun je ook die worst dus beter laten staan.

Het proefpanel van de Volkskrant stelt voor dat we niet moeten proberen vlees na te maken, maar ons best moeten doen om goede groentegerechten te bedenken. Voor het milieu is het optimaal als hiervoor seizoensgroenten, groente uit de diepvries of uit blik gebruikt worden.

Meer weten over de impact van vlees? Bekijk de lezing Over vlees, vega en verandering.