Na-inschrijving 21 & 22 januari

In blok 3 (feb-mrt 2019) organiseren we weer twee lezingenreeksen waar je als student ook studiepunten mee kunt verdienen.
Leestijd 2 minuten — Do 1 november 2018

Vanaf februari organiseert Studium Generale twee reeksen die voor alle studenten te volgen zijn voor studiepunten (niveau 3). Naast de lezingen wordt door de verschillende faculteiten een programma aangeboden: bij het voldoende afronden van de gehele cursus zijn 7,5 ECTS te verdienen. Het gaat om de cursus Duurzaamheid als wereldbeeld (Met het doel voor ogen) en Wetenschapsfilosofie (Ode aan onzekerheid). Je kunt je inschrijven via Osiris tijdens de na-inschrijving op 21 & 22 januari.

Met het doel voor ogen

Wie ergens naartoe wil, moet doelen stellen. De Verenigde Naties formuleerde maar liefst 17 Sustainable Development Goals. Onder andere over armoede, gezondheid, gelijkheid, water en het klimaat. Dat klinkt positief, een doel geeft hoop, zet een stip op de horizon. Maar wat als je het doel niet bereikt? Gooien we dan de handdoek in de ring? In deze serie lezingen onderzoeken we met wetenschappers uit verschillende disciplines het nut en de werking van duurzame doelen. Zijn we op de goede weg?

De cursuscode in Osiris is GEO3-5004. De lezingen in deze serie zullen plaatsvinden op 7 dinsdagavonden vanaf 5 februari van 20.00 tot 21.30 uur.

Ode aan onzekerheid

We kunnen we er niet omheen: we zijn omgeven door onzekerheid. Er bestaat geen glazen bol, elk individu is anders en de wereld hangt van toevalligheden aan elkaar. Toch verlangt de mens naar zekerheid. Wie plannen voor de toekomst maakt, voorspellingen doet of verklaringen geeft, wil houvast. Hoe gaan we daar dan mee om? Laten wetenschappers genoeg ruimte voor wat we niet weten? Moeten we onzekerheid omarmen of juist de aanval kiezen? In deze serie lezingen gaan we voor het eerste. Wetenschappers uit o.a. de economie, psychologie en sociologie brengen een ode aan onzekerheid.

De cursuscode in Osiris is 201800030. De lezingen in deze serie zullen plaatsvinden op 8 woensdagavonden vanaf 6 februari van 20.00 tot 21.30 uur.