Deelnemers aan een ASMR-onderzoek gezocht!

Psycholoog Anouk Keizer is op zoek naar participanten voor één van de eerste grote ASMR onderzoeken ter wereld. Iedereen mag meedoen, of je nou wél of geen goed gevoel krijgt van bepaalde geluiden.
Leestijd 2 minuten — Di 11 december 2018

Fluisterende mensen of zacht getik op een tafelblad. ASMR-videos zijn een grote hit op YouTube. Veel mensen worden er ontspannen van en sommigen ervaren zelfs een orgasmisch gevoel bij het bekijken er van. Om hoeveel mensen het gaat, en hoe ASMR (Autonomous Sensory Meridian Response) precies werkt, is nog onbekend. Op het Beweter Festival van 2018 deed psycholoog dr. Anouk Keizer (UU) samen met haar collega's een eerste poging om de omvang van het fenomeen wetenschappelijk te vatten. Ze kreeg veel media aandacht hiermee en positieve respons van bezoekers van het festival. Als je meer wil weten, kun je ook de podcast terugluisteren die Keizer opnam tijdens Betweter in samenwerking met de Universiteit van Nederland

Nu zet ze haar onderzoek door en daar is hulp bij nodig, van mensen met én zonder ASMR. Wil jij bijdragen aan de wetenschap?

Het gaat om een online vragenlijst-studie van ongeveer 20 minuten. Als je daarnaast tijd en interesse hebt kun je ook deelnemen aan verder onderzoek op de universiteit. Er zijn drie experimenten, varierend van 15 minuten tot een uur. In het eerste onderzoek kijkt men naar naar hoe het lichaam reageert op ASMR filmpjes. In het tweede onderzoek (voor mensen mét ASMR) naar het verschil in intensiteit van ASMR ervaring in virtual reality en achter een laptop. En in het derde experiment onderzoeken ze hoe mensen mét en zonder ASMR verschillen in zintuiglijke ervaringen in het algemeen. Wil je aan één of meerdere experimenten meedoen, neem dan contact op met Anouk Keizer zelf (a.keizer[at]uu.nl).

Het plein van het Betweterfestival, waar het ASMR-onderzoek de kick-off had.