Demonstreren anno 2024

Van tentenkampen en walk-outs tot barricades en bezettingen: bij universiteitsgebouwen door heel Nederland wordt er geprotesteerd tegen de rol van Israël in de oorlog in Gaza. Universiteiten erkennen het belang van demonstraties, maar benadrukken ook dat deze vreedzaam moeten verlopen. Hoe werkt demonstreren anno 2024?
Leestijd 1 minuut — Di 21 mei 2024
De Duiders

De pro-Palestijnse demonstraties vinden ook bij de Universiteit Utrecht plaats. Zo bezetten demonstranten vorige week woensdag een rechtsgebouw van de universiteit, met de eis dat de universiteit haar banden met Israëlische instituten beëindigt, omdat deze volgens de activisten bijdragen aan het oorlogsgeweld in Gaza.

De tactiek van deze demonstranten past binnen de veranderende manier waarop demonstraties plaatsvinden. Zo werden er bij de boerenprotesten en klimaatprotesten in de afgelopen jaren onder meer openbare wegen geblokkeerd en gebouwen en kunstwerken beschadigd. In 2022 spraken we met dr. Mathijs van de Sande (Radboud Universiteit) over de toename van burgerlijke ongehoorzaamheid. “Wat opvalt is dat activisten in toenemende mate bereid zijn om middelen en strategieën te gebruiken die langs de randen van de wet schuren of daar bewust overheen gaan,” vertelt Van de Sande. “Op zichzelf is het overtreden van de wet door activisten geen nieuw fenomeen, maar het is interessant om te zien dat het de laatste jaren beduidend toeneemt.”

Wil je meer weten over de rol van burgerlijke ongehoorzaamheid in activisme en demonstraties? Bekijk het interview met Van de Sande hier terug.