Animatie van het leven: wetenschap en film ontmoeten elkaar

De wetenschap maakt steeds meer gebruik van film en animatie om resultaten van onderzoek samen te vatten, maar ook om te laten zien wat op een andere manier niet zichtbaar is.
Leestijd 1 minuut — Di 16 november 2010

Zoals moleculen en eiwitten. Als een beeld meer zegt dan duizend woorden, hoeveel kan een bewegende film dan wel niet overbrengen?

In onderstaand filmpje zie je animaties van de basis van leven: cellen in je lichaam. Hoe maken en gebruiken wetenschappers van onder andere Harvard zulke filmpjes? Een studente liep stage in Hollywood bij 'special effects'. Een professor hangt inmiddels met zijn verbeelde wetenschap in kunstgalleries over de hele wereld. 'The world of science is converging with the worlds of videogames and film.' Dat weten Studium Generale en de Universiteit Utrecht ook: lees bijvoorbeeld verder over Gamedesign voor maatschappelijke verandering, 'Serious gaming': verder verdiepen? en Visuele geletterdheid.

Hierbij de video: The Animators of Life.