Game design voor maatschappelijke verandering

Games, dat zijn toch spelletjes? Jazeker inmiddels al 72% van de Nederlanders gamed gemiddeld 4 uur per week, maar inmiddels worden games ook ingezet in sectoren als zorg, educatie en veiligheid.
Leestijd 2 minuten — Vr 22 oktober 2010

Zo helpen ze mensen revalideren, competenties trainen of kennis opdoen. Bij het ontwerpen van games gericht op sociale verandering werken wetenschappers en creatieve ontwerpers uit verschillende disciplines samen. Zo ontstond het wetenschappelijke 'Fold it', dat mensen thuis uitdaagt virtueel eiwitten te vouwen en zo aan onderzoek bij te dragen. De game World without Oil daagt deelnemers uit met creatieve oplossingen te komen voor de wereld van morgen (zonder olie). IBM ontwikkelde een modern Sim City, waarin spelers 'de problemen van de grote stad' worden voorgeschoteld (IBM City One). De Hogeschool en Universiteit Utrecht ontwikkelden een spel (Blob) dat Utrechters laat kennismaken met het nieuwe stationsgebied dat momenteel wordt verbouwd. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van serious games die de sprekers, Peter Werkhoven, David Shaffer, Jeroen van Mastrigt, Pieter Winsemius, David Nieborg, Valerie Frissen en Carla Hoekendijk, op het KNAW symposium 'Game design voor maatschappelijke verandering' van donderdag 21 oktober aan bod lieten komen.

Vier van de sprekers spraken al eens eerder bij Studium Generale over Serious Games en de mogelijkheden van nieuwe media. Prof. Peter Werkhoven (directeur research TNO en hoogleraar Universiteit Utrecht) sprak in de reeks Geloof je ogen niet in het voorjaar van 2009. Kijk de lezing, over visuele geletterdheid en de verrijking van ons leven door simulaties, terug. Tijdens de Culturele zondag 'Spelenderwijs' van dit voorjaar sprak Jeroen van Mastrigt, lector art&technology aan de HKU, over of games daadwerkelijk in staat zijn ons te helpen bij het oplossen van problemen in de echte wereld. Bekijk het interview met Van Mastrigt. En prof. Pieter Winsemius (maakbaarheid van maatschappelijke verandering) en drs. David Nieborg (inzet social media tijdens de campagne van Obama) spraken eerder in de reeks Plug in over social media en de mogelijkheden van nieuwe media. Kijk de lezingen terug want games zijn de toekomst!

Lees-/surftips: