Hypatia: de eerste vrouw in de wiskunde

Leestijd 1 minuut — Vr 14 oktober 2011

Hypatia (ongeveer 370-415) was een beroemd wiskundige in Alexandrië, een stad in het tegenwoordige Egypte. Ze kreeg les in wiskunde van haar vader Theoon van Alexandrië. Later verdiepte ze zich ook in filosofie, muziek en astronomie. Samen met haar vader heeft Hypatia de boeken 'De elementen' van Euclides en 'De arithmetica' van Diophantos opnieuw uitgegeven. Bovendien hebben zij een commentaar geleverd op de 'Almagest' van Ptolemaios en op het boek over kegelsneden van Appolonius.

Vanwege haar talenten werd Hypatia in Alexandrië hoofd van een beroemde neoplatonische school. Hier gaf ze les in de ideeënleer van Plato: het bestaan van abstracte ideeën die model staan voor objecten van de werkelijke wereld. Deze visie is haar uiteindelijk duur komen te staan. Door een conflict tussen de patriarch van Alexandrië en een Romeinse prefect, ontstonden er rellen tussen Christenen en niet-christenen. De Christenen zagen de wetenschappelijke kijk van Hypatia op de wereld als een bedreiging en ze is uiteindelijk op afschuwelijke wijze vermoord.