ADHD: epidemie of modeverschijnsel?

Leestijd 1 minuut — Ma 18 juni 2012

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (Volksgezondheid) verklaarde afgelopen woensdag in de Tweede Kamer dat er een onderzoek komt naar de stijgende ADHD medicatie die kinderen krijgen. Kinderpsychiaters en -artsen gaan onderzoeken of het wel terecht is dat steeds meer drukke kinderen medicijnen krijgen. Ook in Amerika speelt dit probleem, dat werd pijnlijk duidelijk tijdens de BBC documentaire die Louis Theroux in 2010 maakte onder de noemer 'America's medicated kids'. Hij liet zien dat veel ouders die geconfronteerd worden met opstandig gedrag van hun kinderen steeds vaker naar psychoactieve drugs grijpen en dat er 10-jarigen zijn met diagnoses van bipolaire stoornis tot ADHD. Zowel de medicatie als het diagnosticeren ligt in veel landen onder vuur. In Nederland is in iets meer dan vijftien jaar het aantal diagnoses ADHD meer dan verhonderdvoudigd. Van 1275 diagnoses in 1992 tot 139.000 diagnoses in 2008.

Is er sprake van een ware epidemie? Of zijn we doorgedraaid in het vaststellen van ADHD? Timo Bolt MA (Julius Centrum UMC) kwam tijdens zijn lezing met vier mogelijke verklaringen voor de toename. Bekijk deze hier terug.