De angst regeert

Alhoewel we in Nederland een veilige en stabiele samenleving hebben lijkt er na de aanslagen van 11 september 2001 een trend gaande: we zijn banger geworden.
Leestijd 1 minuut — Ma 16 juli 2012

Waar voorheen een rondslingerende tas op het station geen argwaan wekte, wordt nu de politie en soms zelfs de explosieve opruimingsdienst gebeld, er kan immers een bom in zitten. En op het vliegveld zijn de veiligheidsmaatregelen drastisch aangescherpt. Een terroristisch aanslag hebben we gelukkig hier nog niet gehad, maar de angst blijft. Waarom is dat?

Op de website fastfacts.nl sprak dr. Beatrice de Graaf, werkzaam bij het Centrum voor Terrorisme en Contraterrorisme (CTC) van de Campus Den Haag/Universiteit Leiden, over deze ommekeer in 2001. Zij geeft in een korte video (zie ook hieronder) uitleg over het historische onderzoek wat zij doet naar de ontwikkeling van ons denken over dreiging en veiligheid.

Bij Studium Generale gaf prof. Frank Furedi (Sociologie, Kent University) een lezing in de serie Encyclopedie van de angst, over wat het betekent om te leven in een cultuur van angst. Hij beschrijft de culturele en historische aspecten van angst en laat zien dat de hedendaagse angst is versplinterd. Lezen we de ene dag over een aanslag, dan zijn we bang voor terroristen. Wanneer we de volgende dag overstromingen op het nieuws zien dan zijn we bang voor het klimaat. Angst is de bril waardoor we naar de wereld kijken. Wil je de hele lezing zien en horen wat Furedi zegt wat we nu moeten doen, klik dan hier.