Het tweede scherm

Je kunt er bijna niet meer omheen: de term 'het tweede scherm'.
Leestijd 1 minuut — Ma 10 september 2012

Veel televisie uitzendingen op 'het eerste scherm' (je TV in de huiskamer) refereren nu aan het tweede scherm, oftewel de laptop of de iPad bij de kijker thuis op schoot. Alléén televisie kijken, zonder ondertussen iets anders te doen is helemaal uit. Zo twitter je mee met de uitzending van Sterren Springen over de duik van Emile Ratelband en geef je een Facebookupdate over welke film je aan het kijken bent. De media maken hier handig gebruik van, verschillende programma's wijzen je voor extra informatie door naar het tweede scherm, zoals Zomergasten en Nieuwsuur. Tijdens de verkiezingen kan men tijdens grote debatten meedoen via Twitter en de winnaar aanwijzen, ook kan je via Twitter vragen stellen aan lijsttrekkers die vervolgens bij EenVandaag behandeld worden. In hoeverre laat de politiek, of de overheid, zich beïnvloeden door uitlatingen op social media? Hierover ging de lezing van Davied van Berlo, projectleider en initiatiefnemer Ambtenaar 2.0 (Ministerie LNV), over wat voor impact social media hebben op de manier van werken van de overheid. Je kunt dit hier nog eens terugkijken.

Overigens zijn de meningen over het nut en de inhoud van het tweede scherm verdeeld, zoals duidelijk werd in deze column van Rob Wijnberg in de NRCnext en deze column op Frankwatching. Overigens maakt dit niks uit, want in de toekomst zullen steeds meer zenders dagelijks de 'dienst' gaan aanbieden.