Winnende columnist 'Op 't randje' bekend

Het schrijven van een goede column bij een cursus wetenschapsfilosofie moet niet onderschat worden.
Leestijd 2 minuten — Do 28 maart 2013

Tot beste columnist van de cursus wetenschapsfilosofie 'Op 't randje' is uitgekozen Suzanne Hoogeveen. Van harte gefeliciteerd! Van alle 250 studenten die zich hebben ingeschreven voor de cursus waren de columns van Suzanne van de meest constante, beste kwaliteit.

De lezer moet bij zijn lurven worden gepakt en in sneltreinvaart worden meegenomen in de gedachtegang van de auteur. Dat vergt stilistisch vernuft, originaliteit, creativiteit en een zekere speelsheid. Bovendien moet de kern, de centrale stelling, glashelder zijn.

Op de shortlist stonden verder Ted du Bois en Marijke Linschoten.Ted du Bois' columns geven blijk van serieus denkwerk en heeft een geestige schrijfstijl. Marijke Linschoten schrijft prettig, bondig en weet met hele rake karakteriseringen te komen. Volgens de jury heeft de winnaar, Suzanne Hoogeveen, een mooie, puntige schrijfstijl en gebruikt ze amusante metaforen. Haar columns hebben af en toe een wat sarcastische ondertoon, en zitten vol originele vondsten, zoals het fraaie 'Go home Google Scholar, you're drunk'. Ze beschrijft daarin wat er boven komt drijven als je in Google Scholar zoekt naar artikelen over Google Scholar. Een voorproefje:

"Gelukkig voor onze zoekende vriend is de abstract duidelijk over de bevindingen: (…) an excellent free tool for scholarly information discovery and retrieval. Die kan je in je zak steken Google Scholar. De echte doorgewinterde wetenschapper zal na het lezen van het gehele artikel wellicht zijn wenkbrauwen optrekken bij deze conclusie, aangezien de inhoud van het artikel anders doet vermoeden; één pagina pros en vier pagina's cons klinkt niet bepaald als een lofzang. Maar goed, wie leest er nou überhaupt nog een heel artikel als er ook een abstract is. Gelukkig wordt de top drie afgesloten met een zeer relevant artikel genaamd Role of insulin resistance in human disease. Goed werk, Google Scholar. Of om in social media meme-termen te spreken: Go home Google Scholar, you're drunk."

In het digitale Studium Generale Magazine dat in juli weer uitkomt, kun je de hele column lezen.