Ranglijstjes

"Met lijstjes krijg je snel Saoedische toestanden"
Leestijd 1 minuut — Di 23 april 2013

Dit schrijft prof. dr. Hans Clevers (president KNAW) in een opiniestuk in de NRC van 19 april. Hierin beweert hij dat wetenschappelijke ranglijsten, gebaseerd op citatiefrequentie, corruptie in de hand werken. Zelf werd hij benaderd door een Saoedische universiteit, of hij daar wilde komen werken voor een riant (belastingvrij) salaris. De keuze was op hem gevallen door zijn hoge ranking in de lijst van de ISI (Institute for Scientific Information). Hoe vaker je geciteerd wordt hoe hoger je ranking. De universiteit uit het oliestaatje heeft maar weinig eigen academici die het goed doen, vandaar dat ze buitenlanders willen 'kopen' om hun kennisinstelling in een top-100 te laten verschijnen. Deze gekochte topacademici werken er niet echt, hun naam is alleen gelieerd aan de Saoedische universiteit. De lijstjes zeggen dus niet zoveel.

Tijdens de reeks 'Op 't randje' sprak dr. Sarah de Rijcke over ranking en rangorde in de wetenschap. Ook zij stelt de kwantitatieve methoden die gebruikt worden om kwaliteit van onderzoek te analyseren aan de kaak. Universiteits-rankings, gebaseerd op citatie-indexen, worden een maat voor kwaliteit. Maar is dat terecht, welke aannames gaan er achter schuil? Leiden de lijstjes niet tot opportunisme of misschien wel schijnexactheid? Kijk de lezing terug en hoor of dit wel wenselijk is in de wetenschap.