Women at the top: do it yourself!

Van Petra Stienen en Beatrice de Graaf kun je veel leren. Drie tips voor vrouwen om de top te bereiken.
Leestijd 3 minuten — Vr 31 mei 2013

Directeur van een groot bedrijf, een aanstelling als onderzoeker bij een hoog aangeschreven universiteit of een goed betaalde internationale carrière? Hoe kom je aan de top? Make a Move organiseert sinds drie jaar 'Women at the Top', een carrière evenement voor vrouwelijke studentes.

Dit artikel valt onder het dossier: Vrouwen in de wetenschap.

Afgelopen woensdag vond de derde editie plaats in Utrecht. Want de top, daar kom je niet zomaar. De verhalen van twee vrouwen die het wel gelukt is, laten zien dat de top best bereikbaar is, maar dan moet je dat wél willen. Dagvoorzitter Jannet Vaessen van Women Inc. noemt de drie ingrediënten die je nodig hebt: een doel, lef en een netwerk.

Hoe bereik je je doel?

Doelgerichtheid is belangrijk voor het maken van een carrière. Maar hoe weet je wat precies je doel is? Topvrouw in het bedrijfsleven, en de nieuwe voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht, Marjan Oudeman heeft altijd een duidelijk carrière pad voor ogen gehad. Ze ziet zichzelf niet als unicum “Wat ik kan kunnen andere vrouwen ook. Iedereen moet gelijke kansen krijgen, maar die moet je ook pakken.” De carrière van Angela Kapitein, raadsheer bij het gerechtshof, was helemaal geen rechtlijnig pad. Zij benadrukt dat als je naar de top wilt je ook moet bedenken wat je daar inhoudelijk mee wilt bereiken. Hecht je veel waarde aan geld, macht en positie, of vind je andere dingen belangrijker zoals een sociaal leven? Als je je doel duidelijk voor ogen hebt moet je een netwerk creëren. Daarvoor is lef nodig, maak bijvoorbeeld eens een telefoontje met iemand die een baan heeft die jij graag zou willen hebben.

Als het niet lukt om je gewenste carrière op te bouwen, ligt dat niet altijd aan jezelf. Oudeman erkent dat bedrijven, universiteiten en andere instellingen ook iets moeten doen om meer vrouwen aan de top te krijgen, bijvoorbeeld door te letten op de bias bij sollicitaties en te kijken naar doorstroommogelijkheden voor vrouwen. Ze hebben daar zelf ook baat bij, als je als organisatie succesvol wilt zijn heb je een divers team nodig.

Sprankelend presenteren

In het kader van 'lef hebben' geven journaliste Marga Miltenburg van sprekersbureau Zijspreekt, en presentatrice Violet Falkenburg de workshop 'sprankelend presenteren'. Niet alleen op het podium komen deze skills van pas, maar ook in één op één gesprekken is presentatie belangrijk. Hoe je overkomt speelt een rol bij sollicitaties, netwerken en het houden van speeches. Helder en duidelijk praten is belangrijk. “Je kan wel zo enthousiast zijn tot je een ons weegt, maar dat moet wel overkomen” zegt Violet Valkenburg. Wetenschappers denken vaak 'het gaat toch vooral om de inhoud?'. Natuurlijk is dat belangrijk, maar je moet wel het medium in orde hebben, daarbij zijn je uiterlijk en kleding, maar ook je manier van spreken van belang. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je zinnen duidelijk afrondt, door je stem naar beneden te buigen aan het einde van een zin. Op die manier slaat je publiek je informatie beter op.

De hoge opkomst bij Women at the Top laat zien dat vrouwelijke studentes bezig zijn met hoe ze de top kunnen bereiken. Kapitein geeft aan dat het ook een keuze is of je de top wilt bereiken en dat zij zelf altijd tijd heeft vrijgemaakt voor haar privéleven en hobby's. Bij Pauw en Witteman stelde econome Marike Stellinga dat veel vrouwen de top helemaal niet willen bereiken. Je moet je eigen doel stellen, en om dat te bereiken heb je lef nodig en moet je netwerken. Daarbij is het belangrijk dat je weet hoe je jezelf presenteert en hoe je overkomt in een sollicitatiegesprek, tijdens een netwerkborrel of bij het geven van een lezing.

Een vrouwelijke topper die in ieder geval wel weet hoe ze zich moet presenteren is arabist en publicist Petra Stienen. Zij won vorig jaar de Vrouw in de Media award van Zijspreekt. In het najaar staat Stienen ook op het podium bij Studium Generale. Meer weten over het zelfvertrouwen en de ambitie die nodig zijn om aan de top te komen? Kijk dan de lezing van organisatiepsycholoog prof. Rendel de Jong terug, die onderzoek deed naar de verhoudingen tussen leiderschap en werkcondities enerzijds, en geluk en gezondheid anderzijds.

Volgende week meer over vrouwen in de wetenschap.

Nienke de Haan, stagiaire bij Studium Generale maakt wekelijks een blog over vrouwen in de wetenschap.