Portretten uit de wetenschap: prof. dr. Chantal Kemner

Een schat aan informatie in de hersenen van baby's
Leestijd 2 minuten — Vr 2 augustus 2013

Aan de zeven faculteiten van de Universiteit Utrecht wordt heel divers onderzoek verricht. Het belang hiervan voor de samenleving is niet altijd even duidelijk. Want wat wordt er nu eigenlijk onderzocht in een psychofysiologisch laboratorium, en wat hebben we aan onderzoek naar de omzettingen van nanodeeltjes? Om het maatschappelijk belang inzichtelijk te maken, heeft de UU 36 van haar wetenschappers geportretteerd.

Ook Studium Generale houdt zich door middel van lezing en debat bezig met het toegankelijk maken van wetenschappelijke kennis en inzichten voor een breed publiek. Een aantal van de geportretteerde wetenschappers zijn dan ook al te gast geweest (of komen binnenkort aan bod!) om meer te vertellen over hun onderzoek en hoe dit aansluit bij actuele discussies. De komende weken zullen we enkele hiervan eruit lichten.

Babybreinen

Prof. dr. Chantal Kemner is hoogleraar Biologische Ontwikkelingspsychologie aan de Universiteit Utrecht, en hoofd van het psychofysiologisch laboratorium en het babybreinlab in het UMC Utrecht. Hier doet zij bijvoorbeeld onderzoek naar de relatie tussen visuele waarneming en het vermogen om sociale prikkels te verwerken. Maar wat is nu eigenlijk de waarde van al dit laboratoriumonderzoek? Wat hebben we aan kennis over de ontwikkeling van de hersenen in de eerste levensjaren? Volgens Kemner is er nog ontzettend veel wat we niet weten over waarom een kind zich op een bepaalde manier ontwikkelt. Door hier meer over te weten te komen, kunnen we bijvoorbeeld inzicht krijgen in het ontstaan van autisme en ontwikkelingpsychopathologie. Deze inzichten liggen op hun beurt aan de basis van een beter begrip, en misschien zelfs een mogelijke behandeling hiervan.

Meer weten over het onderzoek van Chantal Kemner? Op 30 oktober houdt Kemner bij Studium Generale een lezing 'Identiteit en het babybrein' in de serie Ik/jij/wij. Of kijk hier alvast het filmportret.