Portretten uit de wetenschap: dr. Appy Sluijs

Onderzoeken hoe de wereld werkt
Leestijd 2 minuten — Vr 19 juli 2013

Aan de zeven faculteiten van de Universiteit Utrecht wordt heel divers onderzoek verricht. Het belang hiervan voor de samenleving is niet altijd even duidelijk. Want wat wordt er nu eigenlijk onderzocht in een psychofysiologisch laboratorium, en wat hebben we aan onderzoek naar de omzettingen van nanodeeltjes? Om het maatschappelijk belang inzichtelijk te maken, heeft de UU 36 van haar wetenschappers geportretteerd.

Ook Studium Generale houdt zich door middel van lezing en debat bezig met het toegankelijk maken van wetenschappelijke kennis en inzichten voor een breed publiek. Een aantal van de geportretteerde wetenschappers zijn dan ook al te gast geweest (of komen binnenkort aan bod!) om meer te vertellen over hun onderzoek en hoe dit aansluit bij actuele discussies. De komende weken zullen we enkele hiervan eruit lichten.

Willen weten hoe de aarde werkt

Dr. Appy Sluijs is universitair docent Paleoceanografie aan de faculteit Geowetenschappen. Hij onderzoekt de afzettingen van gesteentes in de oceaan om zo meer te weten te komen over de klimaatveranderingen in het verleden, vooral die tijdens de 'fossiele broeikaswereld' van het paleoceen en eoceen, tussen 65 en 35 miljoen jaar geleden. In 2012 was hij bij Studium Generale te gast in de serie People Planet Profit Principles waar hij vertelde hoe zijn onderzoek van pas komt in de huidige discussie over de gevolgen van de opwarming van de aarde. Deze kunnen volgens Sluijs voorspeld worden aan de hand van 'paleorecords': fossielen van algen laten zien hoe onze planeet 55 miljoen geleden reageerde op een CO2-stijging. Het voordeel van het verleden bestuderen, zo zegt Sluijs, is dat het al gebeurd is. Hierdoor kan ook gekeken worden naar hoe het systeem zich herstelde, en hiervan leren welke maatregelen we moeten nemen en de urgentie ervan.

Meer weten over het onderzoek van Appy Sluijs? Zijn lezing kijk je hier terug. Of bekijk voor een korte introductie van zijn onderzoek hier het filmportret.