Kettingreactie: De waarde van wetenschap

Nu online: kettingreactie over de waarde van wetenschap
Leestijd 1 minuut — Ma 5 januari 2015

Wat maakt de universiteit tot universiteit? De academische wereld is in verandering, dat is te merken aan nieuwe trends zoals valorisatie, Science in Transitionen online colleges (de zogenaamde MOOC's). Maar zijn er ook tijdloze waarden die we niet uit het oog moeten verliezen? Studium Generale stelde deze vragen aan de Utrechtse universiteitshoogleraren. Zo ontstond een veelzijdige kettingreactie over de waarde van wetenschap volgens onze universiteitshoogleraren. Ze delen hun ervaring en blikken vooruit op de toekomst en benadrukken daarbij allemaal het belang van plezier en oprechte nieuwsgierigheid, passie en bevlogenheid. En vooral het belang van willen weten hoe de wereld in elkaar zit.

Met onder andere: prof. dr. Frans de Waal over taboes in de wetenschap, prof. dr. Gerard 't Hooft over de razendsnelle ontwikkelingen in zijn vakgebied en prof. dr. Herman Philipse over de risico's van bezuinigingen op hoger onderwijs.

Het eerste fysiek exemplaar werd op 15 januari, tijdens het afscheid van directeur Studium Generale dr. ir. Melanie Peters, aangeboden aan de rector magnificus van de UU Bert van de Zwaan. Bekijk de kettingreactie De waarde van wetenschap online via ISSUU.