Nummer 56!

Rankings van universiteiten: wat zeggen die nou echt?
Leestijd 1 minuut — Ma 17 augustus 2015

Zaterdag kwam de jaarlijkse Academic Ranking of World Universities van de Universiteit van Shanghai uit. De Universiteit Utrecht is voor de dertiende keer op rij uitgeroepen tot beste onderzoeksuniversiteit van Nederland, wereldwijd neemt het de 56e positie in. "Ik ben vooral erg trots op onze wetenschappers en studenten die zorgen voor deze constante kwaliteit", aldus Anton Pijpers van het College van Bestuur van de universiteit. Het aantal publicaties van medewerkers in wetenschappelijke tijdschriften als Nature en Science, en het aantal Nobelprijzen hebben grote invloed op de ranking. Maar zorgen deze factoren werkelijk voor excellentie? Prof. dr. Bert Theunissen vertelde in lezing 'de Nobelprijsformule' al dat universiteiten gewoon Nobelwinnaars kopen – alsof het een goede voetballer is – om te stijgen op rankings. Dr. Sarah de Rijcke sprak over de manieren waarop universiteiten worden beoordeeld en wat de implicaties daarvan zijn. Zij legt bijvoorbeeld uit dat de sociale wetenschappen per definitie niet kunnen publiceren in Nature of Science, maar dat doet niks af aan de kwaliteit van het onderzoek. En voor studenten geldt dat het aantal publicaties of prijzen van professoren niks zegt over de kwaliteit van het onderwijs. Kijk 'Ranking en rangorde'.