Is onze 'puppy love' hypocriet?

Vorig jaar december implementeerde de Universiteitskliniek van Gezelschapsdieren voor het eerst een 3D geprint schedeldak bij een hond. Een primeur in Europa, maar wel met ethische haken en ogen.
Leestijd 2 minuten — Di 5 februari 2019

Afgelopen maandag maakte de Universiteit Utrecht bekend dat de harige patiënt, de Siberische husky Iza, het goed maakt en dat de operatie daarmee succesvol kan worden verklaard. Iza was slachtoffer van een goedaardige tumor aan de schedelwand waarvan de druk op de hersenen en het schedeldak dermate groot was dat het moest worden vervangen. De operatie redde de hond haar leven, maar brengt ook ethische vragen met zich mee. Kunnen de kosten die gemoeid gaan met een dergelijke ingreep niet beter worden gestoken in meer onderzoek naar de behandeling van aandoeningen bij mensen? En hoe valt het houden van vee in slechte omstandigheden recht te praten wanneer we gezelschapsdieren dit soort operaties gunnen?

Kat Jayne / pexels.com

Omgang met dieren

Dierenwelzijnsonderzoeker dr. Hans Hopster (WUR) stelde in zijn lezing ‘Beter voor dieren?’ dat wij een morele verantwoordelijkheid en zorgplicht hebben tegenover dieren, omdat Nederland sinds 2013 bij wet de intrinsieke waarde van dieren heeft erkend. Toch is het niet gemakkelijk om te bepalen of dit ten koste mag gaan van de zorgplicht die de mens naar zichzelf heeft, of zelfs naar andere dieren dan huis- en gezelschapsdieren. Over laatstgenoemde kwestie stelt Hopster dan ook dat mensen daar vaak hypocriet in zijn. Veel baasjes voelen zich namelijk verplicht om hun huisdieren te laten opereren in geval van nood, maar staan weinig stil bij het leven dat de koeien die zij eten hebben gehad. En dat leven staat toch in behoorlijk contrast met het leven van een hond die uit liefde een 3D bot in haar schedel krijgt geïmplementeerd.

Voordeel alom

Bij Iza's operatie sneed de scalpel in ieder geval aan twee kanten; doordat de operatie een samenwerking tussen de faculteiten Geneeskunde en Diergeneeskunde was, profiteren zowel honden als hun baasjes van de informatie die uit dit proces kan worden gehaald. Desalniettemin zijn we nog ver weg van antwoorden op alle ethische vraagstukken wat betreft de omgang met dieren.

Om je daar wel een beetje op gang bij te helpen kun je de lezing van dr. Hopster ‘Beter voor dieren?’ kijken, waarin hij onder meer bespreekt hoe onze omgang met en kijk op dieren in de afgelopen 50 jaar is veranderd. Daarnaast kan je ook het bijbehorende artikel 'Waarom een koe gelijk is aan een wc-rol' lezen.