De kansenongelijkheid in het onderwijs blijft toenemen

Uit het onderzoek ‘Kansenongelijkheid in Nederland’, uitgevoerd in opdracht van de Jeugd-educatiefonds en ABN AMRO foundation, blijkt dat geldproblemen bij ouders zorgen voor slechtere schoolprestaties. Maar de financiële situatie is niet de enige reden voor de groeiende kansenongelijkheid in het onderwijs. Wat gaat er mis en wat moet er gebeuren?
Leestijd 1 minuut — Di 13 juni 2023

In het onderzoek is gekeken naar de verschillen in ontwikkelmogelijkheden van kinderen uit groep vijf in heel Nederland. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om boeken te lezen, naar musea te gaan, te sporten, dagelijks te ontbijten etc. Ook werd gekeken naar de mate van financiële stress binnen een gezin. Van de kinderen blijkt 38 procent van de kinderen op te groeien in een gezin waar bezuinigd wordt op de basisbehoeften. Maar zonder een goed ontbijt, wordt het lastiger goed te presteren in de ochtend. Ook leidt financiële stress tot slechtere schoolprestaties: uit het onderzoek blijkt dat één derde van de kinderen in groep 5 slechter presteert op school door geldproblemen binnen het gezin.

Geldproblemen van een gezin zijn een hele belangrijke, maar niet de enige oorzaak van kansenongelijkheid binnen het onderwijs. Naast de financiële situatie van de ouders zijn ook de achtergrond en het opleidingsniveau van de ouders van invloed op het schooladvies, de kans dat een kind blijft zitten en of het kind binnen de schoolloopbaan op- of afstroomt. De laatste tien jaar groeide de kansenongelijkheid in het onderwijs. Hoe kan dit? En wat moet er in én buiten de klas veranderen om dit recht te trekken? Tijdens de tweede avond in de serie ‘Kansrijk’ gingen onderwijskundige prof. Eddie Denessen (LEI/RU), leerkracht Monique Walet (Utrecht Gelijke Onderwijskansen) en socioloog dr. Antonie Knigge (UU) hierover in gesprek met elkaar én het publiek. Kijk hier de opname terug.