All sizes matter: hoe body inclusivity zorgt voor een beter zelfbeeld

Welke maat denk jij dat een voller model heeft bij een fashion week? Maat 44 of 46? Tijdens eerdere modeweken wereldwijd had slechts 4 procent van de modellen een grotere maat en de meeste daarvan hadden maat 38 of 40, echt niet “plussize” dus! Wat doet dit met ons zelfbeeld? En is er een verandering gaande in de modewereld?
Leestijd 2 minuten — Di 5 september 2023
Van wie is het vrouwenlichaam?

Tijdens de Amsterdam Fashion Week vorige week kwam het thema body inclusivity terug bij veel jonge ontwerpers. Mensen met een grotere kledingmaat voelen zich vaker buitengesloten in de modewereld. Ze zien zichzelf niet terug in het beeld op de catwalk en kunnen de mooie kleding vaak niet in hun maat vinden. Maar daar komt dus verandering in. Danie Bles, directeur van de Amsterdam Fashion Week, vertelde aan de NOS dat de nieuwe generatie modeontwerpers zich steeds meer focussen op een breder palet aan maten. Dit is volgens haar geen trend, maar “een beweging naar het nieuwe normaal”.

Naast modeontwerpers houden ook wetenschappers zich al langer bezig met de invloed van de modewereld op ons zelfbeeld. Zo ook Prof. Liesbeth Woertman, emeritus hoogleraar Psychologie (UU), die zich promoveerde op lichaamsbeelden en een boek schreef over de onrealistische lichaamsbeelden in de media. Tijdens de avond “Je bent al mooi” legt ze uit hoe dat lichaamsbeeld ontstaat. “Het eerste ik-besef ontstaat ongeveer vanaf anderhalf jaar. Dat is het begin van je zelfbeeld. Dat je iemand bent, los van je ouders”, legt Woertman uit. Dat zelfbeeld of lichaamsbeeld is niet altijd hetzelfde, het hangt namelijk af van met wie je jezelf vergelijkt. Catwalks, social media en reclames hebben daar niet altijd een positieve invloed op. “Je laat duizenden ideaalbeelden per dag in je hersenen toe”, vertelt Woertman. Tegenwoordig vergelijken we ons dus steeds vaker met de mooie mensen die we in de media zien. “We zijn nog nooit zo mooi geweest. En tegelijkertijd waren we nog nooit zo ongelukkig over ons uiterlijk.” aldus Woertman. Socioloog dr. Sylvia Holla doet onderzoek naar de gevolgen van onze beeldcultuur op de maatschappij. Ze vertelt dat hoe nauwer het schoonheidsideaal wat we te zien krijgen is, hoe meer mensen er buiten de boot vallen. “Ongelijkheid valt dus terug te dringen door de schoonheidsidealen open te breken,” vertelt Holla. Het is dus mooi om te zien dat modeontwerpers bij de Amsterdam Fashion Week hier aan mee werken.

Wil je meer weten over hoe schoonheidsidealen jouw zelfbeeld beïnvloeden? En hoe we de mode wereld inclusiever kunnen maken? Kijk dan het college “Je bent al mooi” terug met Psycholoog Prof.dr. Liesbeth Woertman, Socioloog Dr. Sylvia Holla en Mode-activist Janice Deul.