Kinderartsen luiden de noodklok: Steeds meer kinderen met diabetes

Gisteren was het Wereld Diabetes Dag en het Diabetesfonds sloeg alarm: Steeds meer kinderen krijgen diabetes type 2 door overgewicht. Alles in onze samenleving lijkt te zijn ingericht op overconsumptie. We willen in Nederland niemand betuttelen, maar hoe kunnen we kinderen beschermen tegen grote hoeveelheden suiker?
Leestijd 2 minuten — Wo 15 november 2023
Science Café Utrecht

"Vijf tot zeven jaar geleden zagen we geen kinderen met diabetes type 2, maar dat is nu echt wel aan het veranderen," vertelt kinderarts-endocrinoloog Erica van den Akker van het Erasmus MC-Sophia Kinderziekenhuis tegen RTL-nieuws. "We zien het steeds vaker en de kinderen zijn steeds jonger." Wanneer diabetes werd vastgesteld in jonge kinderen, was dit meestal diabetes type 1. Dit type diabetes ontstaat door een auto-immuunreactie. Het is zorgwekkend dat nu kinderen ook worden gediagnosticeerd met diabetes type 2, dat vaak ontstaat door overgewicht. Door te weinig beweging en te veel voeding, zien kinderartsen  overgewicht bij kinderen toenemen. Dit  kan leiden tot ongevoeligheid voor insuline, het hormoon dat ervoor zorgt dat bloedsuiker wordt opgenomen in het lichaam. Bij overgewicht moet er zo veel insuline worden aangemaakt voor de hoge suikerwaardes, dat op een gegeven moment de alvleesklier niet meer genoeg insuline kan aanmaken voor het lichaam. Als de bloedsuikerwaardes niet meer goed op peil gehouden kunnen worden, is er sprake van diabetes.

Toch is suiker niet altijd slecht. “Suiker is een heel belangrijke voedingsstof. Je lichaam heeft het nodig,” vertelt voedingswetenschapper en epidemioloog dr. ir. Trudy Voortman van het Erasmus Universitair Medisch Centrum tijdens het Science Café over Suiker. Maar wetenschappers zijn het erover eens dat te véél suiker slecht is, dit vergroot namelijk de kans op overgewicht. Natuurlijk weten we vaak wel wat gezond is en wat niet, maar het is moeilijk om je te houden aan een gezond dieet in een samenleving die is ingericht op overconsumptie. “70% van wat je in de supermarkt aangeboden krijgt, past niet in de schijf van vijf,” illustreert voedingswetenschapper Prof. Dr. Jaap Seidell van de Vrije Universiteit in Amsterdam en roept op tot actie. “Het belangrijkste is dat we kinderen beschermen door ze minder suiker en vet aan te bieden,” stelt hij. “Een kinderbrein kan minder goed verantwoordelijke keuzes maken dan een volwassene dat kan.”

Maar wat gebeurt er nu eigenlijk in het brein als je suiker eet? En ben je als consument zelf verantwoordelijk voor een gezond dieet, of zou de overheid haar burgers beter moeten beschermen tegen de kilo’s suiker? Wetenschappers gingen hierover met elkaar in gesprek tijdens het Science Café over Suiker.

Klik hier om het Science Café over Suiker terug te kijken.