China's volgende filosoof?

Het ideaalbeeld van opvoeding verschilt tussen culturen. Alle ouders wensen hun kinderen het beste toe. De manieren om dat te bereiken lopen uiteen.
Leestijd 1 minuut — Di 27 juli 2010
Voorbeeldig opgroeien

Van kids tot kindekens, van Aziatische prinsjes tot de eigenwijze snottebellen uit de Randstad: kinderen zijn overal en altijd de trots van hun ouders. De idealen die op kinderen worden geprojecteerd, zeggen veel over de tijd en cultuur. Moet je kinderen vrijlaten of strak houden? Opvoeden tot vrije geesten of tot gedisciplineerde burgers?

In september begint Voorbeeldig opgroeien, een reeks lezingen over opvoeding en pedagogiek in verschillende culturen. Hoe groeien kinderen op in bijvoorbeeld China? Op de website human.nl is een filmpje te zien van Xin Long en zijn ouders. Zijn opvoeding is niet gebruikelijk in China. Kijk zelf hieronder naar het filmpje dat deel uitmaakt van een vijftal filmimpressies, over mensen uit verschillende landen die hun eigen koers varen. Op Metropolis TV zijn nog meer filmpjes te vinden over opvoeden wereldwijd.