Wiskunde: meer dan kunstjes

‘Oh, je bent goed in wiskunde, dan kun je vast ook heel goed rekenen’. Dit is een van de standaardreacties op mijn antwoord dat ik wiskunde heb gestudeerd.
Leestijd 1 minuut — Vr 15 april 2011

Dit is geen gekke reactie overigens. Op de basisschool krijg je het vak rekenen en dit zet zich voort als wiskunde op de middelbare school. Daar ben je voornamelijk bezig met rekenen en kunstjes met formules uitvoeren. Het is dan ook moeilijk uit te leggen aan iemand dat de wiskunde op de middelbare school eigenlijk weinig te maken heeft met de studie wiskunde op de universiteit. De wiskunde die we op de middelbare school leren zijn vooral cijfermatige toepassingen gegoten in ongrijpbare formules.

Een mooi wiskundig filosofisch concept als oneindigheid wordt daar niet behandeld. Terwijl dit is waar de wiskunde over gaat, patronen en structuren ontdekken en beschrijven in de fenomenen om ons heen. Vakgebieden als taalwetenschap, filosofie, economie, natuurkunde, geologie, bestuurskunde zijn allen bezig met het vatten van bestaande problemen in wetmatigheden of modellen. Dit wordt vaak niet als het bedrijven van wiskunde gezien, omdat het in taal beschreven wordt in plaats van in cijfers, maar dat is het wel. Kijk bijvoorbeeld eens naar het CKI-symposium dat ging over Oneindigheid.

Bij Studium Generale proberen we studenten te laten zien dat wiskunde niet alleen maar met cijfers te maken heeft en dat het op heel veel leuke, praktische dingen zijn toepassing heeft. Bovendien is het voor niemand te laat om ook de boeiende kanten van wiskunde te ontdekken. Daarom zul je hier de komende tijd veel horen over wiskunde.