Dag van de Duitse taal

Donderdag 19 april is de Dag van de Duitse taal. Overal in het land staat het Duits in de spotlights.
Leestijd 1 minuut — Ma 16 april 2012

Geen overbodige luxe, want maar weinig middelbare scholieren doen eindexamen in de taal en het aantal studenten Duits op de universiteiten is haast op twee handen te tellen. En dat is zonde. Duits is de grootste taal in Europa en Duitsland Nederlands belangrijkste handelspartner. Economisch gezien is het dus van groot belang om die taal te beheersen. Daarnaast is de val van de Berlijnse muur een van de defining moments van onze tijd. In Oost en West gaven onder andere dr. Ewout van der Knaap en prof. dr. Maarten van Rossem een beeld van het Duitsland van voor en na de Muur en de manier waarop wij ons tot onze 'grote broer' verhouden. Maar de belangrijkste reden om je bezig te houden met Duits is de taal zelf natuurlijk. Woorden als 'weltschmerz' en 'schmusen' (het favoriete Duitse woord van Herman van Veen) zou je toch voor geen goud willen missen? Kijk voor inspiratie de lezing van dr. Ewout van der Knaap over de Muur en het Duitse culturele geheugen terug.