Onderzoek naar begrijpelijke taal

Wetenschapsfinancier NWO investeert 2 miljoen in onderzoeken naar begrijpelijke taal.
Leestijd 1 minuut — Ma 2 april 2012

De Utrechtse hoogleraar Taalbeheersing prof. dr. Ted Sanders ontwikkelt een leesbaarheidsvoorspeller. Die kan beoordelen voor welk schoolniveau een tekst geschikt is – van VMBO 1 tot VWO 6 – door onder andere te letten op signaalwoorden zoals dus, want, maar en ten eerste. Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen een tekst met signaalwoorden beter begrijpen, ook al maken ze een zin langer. Zinnen met woorden die intuïtief bij elkaar horen – zoals zomer, warm en zwembad – zijn ook makkelijker te lezen. Volgens Sanders is de tijd rijp voor digitale hulp bij leesbaarheid. Zowel de taalinzichten als de rekenkracht van computers maken nuttige leesbaarheidssoftware mogelijk. Ted Sanders sprak eerder al bij Studium Generale over taalverwerking en -interpretatie in de hersenen en de relatie met waarneming, in de serie Geloof je ogen niet. In deze dubbellezing met prof. dr. Frans Verstraten legt hij uit hoe onze aandacht wordt gericht door kennis die wij al hebben; we zijn altijd op zoek naar een bepaalde causaliteit.