Kun je ziek worden van bellen met je mobieltje?

“Straling mobiele telefoon riskant voor kinderen” kopte de website van Zembla afgelopen vrijdag onheilspellend.
Leestijd 1 minuut — Ma 4 juni 2012

In de uitzending werd het gevaar van mobiel bellen besproken met o.a risico-onderzoeker dr. Jeroen van der Sluijs (Universiteit Utrecht). Volgens onderzoek van de World Health Organization is het vooralsnog niet uit te sluiten dat de straling die ons mobieltje uitzendt kankerverwekkend is. Kinderen zouden extra kwetsbaar zijn omdat hun brein makkelijker bereikt wordt door de straling en er is een toename van hersen- en oortumoren. Toch is er geen eenduidig antwoord op de vraag of mobieltjes, maar ook TV's en radio's, gevaarlijk zijn of niet, zo stelde prof. dr. Hans Kromhout, hoogleraar arbeidshygiëne en blootstellingkarakterisering aan de UU, tijdens zijn lezing bij Studium Generale in de lunchlezingenserie Broodje aap. Hij ging in op de mogelijke gezondheidsschade die elektromagnetische stralen en radiofrequenties kunnen veroorzaken. Al zijn er vooral studies die aantonen dat er geen correlatie is tussen mobiel telefoongebruik en kanker: toch lijkt de angst altijd sluimerend aanwezig. Door berichten zoals die van Zembla wordt de angst aangewakkerd. Geruststellend is de gedachte dat velen dit overdreven vinden.