Korte film Xtrack-symposium Memory

Het geheugen stelt ons in staat informatie op te slaan en voorbije ervaringen opnieuw te beleven. We hebben levendige en vage, vergeten en zelfs valse herinneringen.
Leestijd 1 minuut — Wo 6 februari 2013

Hoe dat werkt is een van de fascinerendste wetenschappelijke vraagstukken, maar voor een groot deel nog een mysterie. Er bestaan veel 'geheugenmythes'. Studenten verzuchten dat ze tentamenstof door stress vergeten, anderen leggen 's nachts hun boek onder hun kussen. 'Ergens een nachtje over slapen' zou tot betere besluiten leiden. Recente studies laten zien dat slapen inderdaad een rol speelt bij het vastleggen en ordenen van herinneringen en dat dromen daar mogelijk een bijproduct van zijn. Nieuwe medische en neurologische onderzoekstechnieken verrijken onze kennis van het geheugen. Dit levert spannende inzichten op die vaak de krant halen, zoals de ontwikkeling van een pil die angst kan doen vergeten. Is het echt mogelijk om delen van het geheugen te wissen? Onderzoekers uit verschillende disciplines van de neurowetenschap gingen tijdens het Xtrack-symposium in op recente bevindingen omtrent geheugen en herinnering.

Naar aanleiding van dit symposium maakte Studium Generale een korte film, waarin de belangrijkste conclusies nog eens aan bod komen.