Terrorisme: van alle tijden

De golf van religieus terrorisme die ons overspoelt sinds 9/11 is niet helemaal nieuw. Prof. Beatrice de Graaf legt uit dat we kunnen leren van de geschiedenis, dat geeft hoop in bange dagen.
Leestijd 2 minuten — Ma 14 maart 2016

Afgelopen weekend waren er weer terroristische aanslagen. In de Turkse stad Ankara ontplofte een bom die zeker 34 mensen het leven kostte. De verantwoordelijkheid is nog niet opgeëist. Ook in Ivoorkust was er geweld vanuit terroristische hoek. Strijders van Al-Qaeda openden in een toeristenoord aan het strand in Grand-Bassam het vuur op de aanwezigen. Hierbij kwamen veertien burgers en twee soldaten om.

Terrorisme-deskundige prof. dr. Beatrice de Graaf gaf zaterdag een DWDD University college. Hierin plaatste ze de terroristische aanslagen die sinds 9/11 de wereld schokken in perspectief. Ze legde uit dat deze golf van 'religieus terrorisme' vooraf werd gegaan door golven van 'anarchistisch', 'anti-koloniaal' en 'revolutionair' terrorisme. Er zijn veel paralellen te trekken tussen de verschillende golven. De Graaf legt uit dat historisch besef en begrip van de context ons handvatten aanreikt om de huidige problematiek aan te pakken. Goede inlichtingendiensten is daar één van. Maar ook minder voor de hand liggende handvatten kwamen aan bod, waaronder het maken van tegenpropaganda, oftewel 'counter narratives'. Als voorbeeld noemt De Graaf #notinmymname waar moslims wereldwijd mee twitterden. Dichter bij huis zijn Utrechtse studenten begonnen met de campagne #daretobegrey. Een andere belangrijk middel tegen radicalisering is 'community policing', het contact houden met jongeren in de wijken en het in gesprek gaan met mensen in de moskee. Het 'theedrinken' van Job Cohen in probleemwijken in Amsterdam is vaak belachelijk gemaakt, maar volgens De Graaf zijn methodes die de haarvaten van radicalisering in de gaten houden juist wel succesvol.

In de driedelige debattenreeks 'Terrorisme dichtbij' werden de drie handvatten hierboven bediscussieerd door experts. Kijk 'Jihad in je straat' met o.a. Beatrice de Graaf, 'Safety first' met o.a. Dick Schoof (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) en 'Slachtoffer of crimineel?' met o.a Dennis Honing (auteur Ongeloofwaardig. Hoe ik mezelf radicaliseerde - en daar van terugkwam) terug.