Hoe de coronacrisis een unieke kans was voor onderzoek naar emancipatie

Wie pakt de stofzuiger? Wie helpt de kinderen met hun rekenhuiswerk? Heeft de coronacrisis de antwoorden op deze vragen in heterorelaties minder voor de hand liggend gemaakt?
Leestijd 2 minuten — Di 10 november 2020
Science Sessions

Overdag de slaapkamer omtoveren tot werkkamer en vervolgens je dag vullen met online vergaderingen én de zorg voor je kinderen. Voor veel ouders was het dagelijkse kost tijdens de eerste lockdown. Een uitdaging voor ouders én een kans sociale wetenschappers. Zijn konden onderzoek doen naar een thema dat hoog op de agenda staat in Nederland: emancipatie. In tegenstelling tot mannen, zorgen vrouwen namelijk meer voor kinderen en werken daarnaast vaak deeltijd. En dat staat in contrast met wat de meeste ouders het liefste willen: een gelijke verdeling van zorg- en werktaken tussen partners. Socioloog dr. Mara Yerkes (UU) is een van de sociale wetenschappers die onderzoek deed naar hoe de coronacrisis invloed heeft op de taakverdeling tussen mannen en vrouwen. En wat blijkt? Ondanks dat veel vrouwen nog steeds veel zorgtaken op zich nemen, zag Yerkes ook een subtiele maar positieve toename van vaders die zich meer ontfermen over de kinderen. En die verandering is gewenst, volgens de sociologe. Tijdens de Science Sessions legt ze uit waarom.

“Nederland is kampioen deeltijdwerken, voornamelijk voor vrouwen”, vertelt Yerkes. Als je mannelijke partner voltijd werkt, kan dat een optie zijn die goed bij je past. Toch moeten we behoedzaam omgaan met deze dominante rolverdeling tussen partners. De gevolgen hiervan op de lange termijn zijn namelijk vaak minder goed te overzien. Denk aan economische onzekerheid voor vrouwen met kinderen: wat als de relatie uitgaat met een partner die voor het leeuwendeel van de inkomsten zorgde? “Andersom voelen mannen vaak een druk om te voldoen aan het traditionele idee van de “kostwinnaar”, maar willen ze ook genoeg ruimte reserveren voor het zorgen voor kinderen. Dat kan een moeilijke worsteling zijn”, erkent Yerkes. Volgens haar moeten we daarom onze normen en waarden kritisch onder de loep nemen: “Besef je dat mannen evengoed kunnen zorgen als vrouwen!” En laat de coronacrisis nou net een periode zijn waarin veel stellen noodgedwongen moeten experimenteren met de juiste taakverdeling thuis. Wellicht zorgt dat ook in de post-coronatijd voor een gelijkwaardige verdeling tussen werk- en zorgtaken.

Bekijk het hele interview met Yerkes.