Het recht op onderwijs

Het recht op onderwijs is belangrijk voor vluchtelingen.
Leestijd 2 minuten — Ma 24 juni 2013

Op wereldvluchtelingendag, 20 juni 2013 organiseerden Studium Generale en Stichting voor vluchteling-studenten UAF in samenwerking met New Dutch Connections de voorstelling As I left my fathers house, een muzikale theatervoorstelling, die werd afgesloten met een discussie over het recht op onderwijs en ontwikkeling.

Dit artikel valt onder het dossier: Vluchtelingen.

Lees hieronder het verslag van student Liberal Arts and Sciences Merel van Zelderen:

Afgelopen donderdag 20 juni 2013 hadden wij de gelegenheid om de door Studium Generale georganiseerde vertoning van 'As I left my father's house' te bekijken. Dit vond plaats in het Academiegebouw te Utrecht. De voorstelling gaat over drie mannen die allemaal een vreselijk verhaal met zich meedragen. De een is een christelijke vluchteling uit Liberia, de ander een moslim uit (waarschijnlijk) Iran en de laatste is een Joods adoptiekind, omdat zijn ouders in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen in een concentratiekamp. De overeenkomst is dat ze alle drie op hun manier te maken hebben met een oorlogssituatie, zowel op directe als op indirecte wijze. Hoewel geacteerd komen de verhalen op zo'n realistische manier over dat de scheidingslijn tussen acteren en realiteit niet meer zichtbaar is. Waarschijnlijk is het juist de manier van acteren die het verhaal nog beter uit de verf laat komen. Het was dan ook onmogelijk om niet mee te worden genomen in de verhalen van de drie mannen. Er kwamen emoties, angsten maar ook geluksmomenten naar voren wat zorgde voor een dynamische en prachtige voorstelling. De afwisseling met muziek tussendoor zorgde ervoor dat je als toeschouwer even tot rust kon komen, na alle gruwelijke informatie die je te horen kreeg.

Bright O'Richards, een Liberiaanse vluchteling die werd opgevangen door het UAF in Nederland, heeft de voorstelling gemaakt. Hij probeert met behulp van zijn voorstelling verschillende religies en culturen bij elkaar te laten komen en de grenzen hiertussen over te gaan. Religie speelt in het stuk zelf dan ook een grote rol. Het open staan nvoor de ander en met elkaar een samenwerking durven aan te gaan, ondanks de grote verschillen, is het doel dat O'Richards voor ogen heeft. Hij sprak na zijn voorstelling ook over het feit dat juist asielzoekers een brug kunnen slaan tussen de Westerse wereld en de werelden waar het minder gaat. We mogen dan wel allemaal een ander geloof of religie aanhouden, maar dat betekent niet dat we niet met elkaar kunnen samenwerken.

Studeren voor iedereen

Na afloop gingen we in discussie over het recht op onderwijs voor vluchtelingen. We willen dat onderwijs voor iedereen toegankelijk is, maar tegelijkertijd willen steeds meer universiteiten een strengere selectie aan de poort. Acteur Bright O'Richards kon het niet geloven toen hij hoorde dat hij in Nederland een studie kon volgen. Studeren was belangrijk voor hem om zich in Nederland thuis te voelen. Ook Mardjan Seighali, directeur van het UAF, benadrukte hoe belangrijk het is voor vluchtelingen om die mogelijkheid te hebben.

De voorstelling is niet opgenomen. Delen van de voorstelling zullen later online terug te zien zijn. Wel kan je de verboden wetenschapsmonologen terugkijken, met verhalen van academici die in hun eigen land vervolgd werden en in Nederland een veilige plek vonden. Dr. ir. Melanie Peters, directeur van Studium Generale, schreef een opiniestuk over het recht op onderwijs voor vluchtelingen.