Wist je datjes | Deel II

Nog meer opmerkelijke en scherpe inzichten die we in de lezingen van afgelopen seizoen kregen op een rijtje. Altijd handige gesprekstof bij de koffie-automaat. En gewoon leuk.
Leestijd 2 minuten — Zo 24 december 2017

Wist je dat... Nederland op de ranglijst voor gendergelijkheid in één jaar 16 plaatsen zakte.

We staan nu op plaats 32. Niet best. In het onderwijs doen we het goed, maar op het gebied van politieke macht, arbeidsparticipatie- en inkomen en gezondheid doen we het slecht. Vrouwen verdienen in Nederland gemiddeld 16,1 procent minder dan mannen, slechts 1 op de 4 is vrouw in leidinggevende functies en een vrouwelijke premier hebben we nog nooit gehad. De genderstereotypen zijn zo sterk omdat het geen bewuste ideeën, maar impliciete associaties zijn, zegt antropoloog prof. dr. Marieke van den Brink. Ze zijn zo ingebakken in ons brein dat we er moeilijk los van kunnen komen.

Bekijk de video 'Barst (in) het plafond'.

Wist je dat... na verloop van tijd een zwart gat onze zon en planeet zal verslinden.

Een zwart gat is een van de meest extreme natuurfenomenen die we in het heelal (indirect) kunnen waarnemen. De zwaartekracht van een zwart gat is zo sterk dat niks eruit kan ontsnappen, zelfs licht niet. De zwarte gaten rondom de aarde zijn nu nog heel klein, maar zullen na verloop van tijd – miljarden jaren - groeien en uiteindelijk onze zon en planeet opslokken, vertelt theoretisch natuurkundige prof. dr. Stefan Vandoren.

Bekijk de video 'Zijn zwarte gaten zwart?'.

Wist je dat... je niet van iemand houdt vanwege zijn goede eigenschappen.

Liefde - zowel romantische als vriendschappelijke of familiaire – overvalt je. Als je partner attent, zorgzaam en humoristisch is, is dat misschien aantrekkelijk. Maar volgens filosoof prof. dr. Harry Frankfurt kunnen dat niet de oorzaken zijn dat je van iemand houdt. Want, zo beredeneert Frankfurt, als dat zo zou zijn, dan zou je je partner moeten inruilen op het moment dat je iemand tegenkomt die nog attenter, zorgzamer en humoristischer is.

Beluister hier de opname 'Waarom ik van je hou'

Wist je dat... je afkomst nog steeds invloed heeft op je toekomst.

Vroeger was er een directe invloed van je ouders op je beroep: je klasse, niet je intelligentie bepaalde waar je eindigde. Nu streven we naar een samenleving waarin je maatschappelijke positie bepaald wordt door je eigen verdienste (meritocratie). Maar in de praktijk werkt het zo niet. Econoom prof. dr. Paul de Beer zegt dat ouders nog steeds invloed hebben op het studieloopbaansucces van hun kinderen; door erfelijkheid, maar ook door culturele bagage, tijd en aandacht die kinderen ontvangen.

Beluister hier de opname 'Science Café - Intelligentie'.

Wist je dat... je een terugkomende nachtmerrie kunt stoppen door er een nieuw eind aan te verzinnen.

Bedenk een nieuw einde en beeld je daarna deze aangepaste droom in van begin tot eind. Dat adviseert klinisch psycholoog dr. Annette van Schagen. 'Imaginatie en rescripting' heet deze techniek. Hevige emoties verdwijnen uit je herinnering van de nachtmerrie, waardoor deze niet meer terug zal komen en je hopelijk weer fijn kunt slapen.

Beluister hier de opname 'Science Café - Slaap'.

Lees ook Wist je datjes deel I.