De beste films van Betweter 2022

Van prachtige animaties en ontroerende docu’s, tot korte hilarische speelfilms: in de Betweter Cinema kwam er weer van alles langs. Een groot deel van die films kun je online bekijken. Dus ga lekker zitten!
Leestijd 1 minuut — Za 1 oktober 2022
Betweter Festival

Soms wil je wel eens iets anders kijken dan de nieuwste blockbuster of een "niet te missen" Netflix-serie (Of HBO, of Hulu of elk willekeurig ander platform waar je weer een proefabbonement op moet nemen). Het internet staat vol met prachtige korte films, documentaires en animaties. Tijdens het Betweter Festival kon je terecht in onze bioscoopzaal waar we een gecureerd programma draaiden. Hieronder een greep uit de selectie:

Fools & Dreamers: Regenerating a Native Forest

Sceptisch en ronduit boos was de lokale gemeenschap in Nieuw-Zeeland toen botanicus Hugh Wilson in 1987 zijn plan introduceerde om van het ‘onkruid’ gaspeldoorn een bladerdak te laten groeien, en zo landbouwgrond om te vormen tot bos. Zo'n plan kan alleen maar van een dwaas en een dromer afkomstig zijn. Inmiddels is Hugh een lokale en nationale held – hij is zelfs genomineerd voor een Nobelprijs – en heeft hij een prachtig inheems bos van 1500 hectare geregenereerd waar vogels en andere dieren in het wild leven. Een optimistische en inspirerende documentaire:

Garden Party

Garden Party is een voor een Oscar genomineerde korte animatiefilm over kikkers en padden die een geweldige tijd beleven in een weelderig, maar leeg landhuis. Het is zo prachtig en realistisch gemaakt door zes studenten (!!) van de prestigieuze Franse MoPA 3D Animation School, dat je bijna vergeet dat het niet echt is. Let niet alleen op het ontwerp van de omgeving en texturen, maar ook op het geluid.

Yulia & Juliet

Terwijl een van Shakespeare’s beroemdste tragedies in deze titel weerklinkt, zul je in in dit moderne liefdesverhaal geen spoor van een Romeo vinden. Het gaat over twee tienermeisjes die voor elkaar vallen terwijl ze opgesloten zitten in een detentiecentrum. Regisseur Zara Dwinger laat zien hoe intens liefde kan zijn - zo allesverslindend, sensueel en destructief. De cinematografie is prachtige en de twee hoofdrolspeelsters zeer overtuigend.

Recoding Art

In 2018 onderzocht de in Londen gevestigde digitale media-onderzoeker Gabriel Pereira samen met de Braziliaanse kunstenaar Bruno Moreschi hoe algoritmen hedendaagse kunst zouden interpreteren. Voor het project haalde het duo 654 werken uit het Van Abbemuseum in Eindhoven door een zelfgemaakt beeldherkenningsprogramma. Wat ziet kunstmatige intelligentie als het naar kunst kijkt - kunst of iets anders? En waarom dan? En hoe verhoudt dat zich tot echte mensen? Boeiende vragen en misschien krijg je antwoorden in deze verassende documentaire.

Becoming

Deze timelapse-video van de Nederlandse regisseur Jan van IJken volgt de ontwikkeling van een ééncellige zygote tot de uitgekomen larve van een alpensalamander. De details van deze opnames op microniveau zijn verbluffend en de film geeft een opmerkelijke kijk op het proces van celdeling en differentiatie. Het biologische proces dat alle dieren - van salamanders tot mensen - tot leven brengt.

Pony Place

Als je echt even wil lachen moet je deze korte Nederlandse film kijken! Wanneer de kleine Emma haar iPad niet mee mag nemen op vakantie, draagt ze de zorg voor haar digitale paardenmanege over aan haar oma Koba. Oma en opa (gespeeld door de topacteurs Leny Breederveld en Joop Wittermans) storten zich, na wat vertwijfeling, volledig in de wereld van hun kleindochter. De verantwoordelijkheid voor het beheer van de virtuele manege gaat hen niet in de koude kleren zitten...Bekijk Pony Place op NPO.

Jetski

Een ontroerende coming-of-age-film van regisseur Sharif Abdel Mawla over anonimiteit, migratie en de relatie tussen vader en zoon. De film geeft ons een kijkje in de levens van twee mannen, weggestopt in de verlaten buitenwijken van Amsterdam. We volgen Mido, een jonge jongen met een grote verantwoordelijkheid: voor zijn zieke vader zorgen. Wanneer hij erachter komt dat zijn vader ooit Jetski-kampioen van de Rode Zee was, doet hij er alles aan om hem een ​​mooie, laatste afscheid te geven.

The Afghan Bruce Lee

Toen hij 18 was, plaatste de Afghaanse Abbas Alizada een foto van zichzelf poserend als Bruce Lee op Facebook. Vrienden zeiden dat hij sprekend leek en dit moedigde Abbas aan om zijn bewegingen en voorkomen zo precies mogelijk te kopiëren. We zien we dat hij niet alleen de fysiek, maar ook de mentaliteit van Bruce Lee heeft overgenomen. Vasteberaden en hoopvol staat Abbas in het leven. Door dit onbekende verhaal te vertellen opent regisseur Jayga Rayn de geest van de kijker voor nieuwe inzichten over delen van de wereld, die normaal niet veel positieve aandacht krijgen in de westerse samenleving.

Bonus: Give yourself permission to be creative | Ethan Hawke

In onze zoektocht naar de beste video's om te laten zien op het festival zijn we heel wat pareltjes tegen gekomen, die de eindstreep niet haalden. Dat kan komen omdat makers niet reageren, dat de licentiekosten veel te hoog zijn of het gewoonweg te ingewikkeld is om de rechten te verkrijgen om iets te laten zien. Eén daarvan is deze inspirerende TedTalk (een beetje cliché om dat te zeggen, maar voor deze geldt het echt!). Gelukkig kunnen we 'm in dit overzicht er gewoon tussen zetten. En waarom? Zoals een commenter onder de video terecht zegt: "Ethan Hawke always manages to talk about big life-affirming concepts without ever sounding pretentious or overbearing. He's down to earth, funny and thoughtful. This is the perfect ten minute video to get you back on the creative wagon." Enjoy!