Oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in | #3 Leon van der Grient

Nummer 3 in de serie is Leon van der Grient, hij is bij SG vertrokken in september 2011 en studeert nu in Bristol, Verenigd Koninkrijk.
Leestijd 2 minuten — Wo 7 maart 2012

Oud-student-assistenten en stagiaires vanStudium Generale verspreiden zich over de wereld. We vragen hen om te schrijven over wetenschap en wat ze hebben aan SG op de plek waar ze nu werken of studeren. Hoe vergaat het ze? Wat zijn ze nu aan het doen? Hoe kijken ze terug op de periode bij SG en hoe zetten ze kennis nu in? Dit onder het mom van 'oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in'.

Afgelopen september vertrok ik naar Bristol om wetenschapsfilosofie en -geschiedenis te gaan studeren. Daarvoor liet ik niet alleen familie, vrienden en een mooie stad achter, maar ook mijn baan als student-assistent bij Studium Generale. Hoewel ik alle lezingen nog steeds online kan bekijken, mis ik de sfeer die er tijdens zo'n avond in de zaal hangt. Ik ben dan ook meteen op zoek gegaan naar de 'SG' van de Universiteit van Bristol. Toegegeven, de universiteit biedt diverse lezingen aan voor studenten en andere geïnteresseerden: de BOB (Best Of Bristol) lezingen bijvoorbeeld, waarbij elke week een andere topdocent een verhaal houdt over zijn of haar vakgebied. En zo zijn er nog enkele anderen organen binnen de universiteit die zorgen voor een wisselend aanbod aan lezingen, symposia en debatten.

Ik zou dit echter niet willen vergelijken met het aanbod dat de Universiteit Utrecht via Studium Generale aan studenten en anderen aanbiedt. Dat is niet in de eerste plaats om het aantal lezingen, maar voornamelijk om de samenhang die Studium Generale aan zo'n lezingenaanbod toevoegt. De wekelijkse lezingen zijn vaak onderdeel van een reeks met een overkoepelend thema en een achterliggende gedachte. De waarde hiervan zag ik in tijdens mijn tijd als student-assistent, maar nog meer nu ik lezingen bijwoon waarbij deze samenhang ontbreekt. Studium Generale plaatst lezingen in een context en dit is een onmisbare toevoeging, waar je snel overheen kijkt.

Wetenschapsfilosofie en -geschiedenis zijn twee vakgebieden waarbij context en discipline-overstijgende verbanden belangrijke concepten zijn. Wetenschap is geen geïsoleerde onderneming waarbij de bioloog en de fysicus afgeschermd van elkaars werk vooruitgang boeken. Dit heeft Studium Generale mij duidelijk gemaakt en is iets wat ik nu tegenkom in mijn studie. Naast mijn studie organiseer ik een interdisciplinair symposium over de filosofie van klimaatverandering. Daarnaast begin ik binnenkort als vrijwilliger bij At-Bristol Science Centre, de Britse variant van Nemo. Hoewel beide activiteiten gericht zijn op een verschillend publiek blijf ik de lessen die ik bij Studium Generale geleerd heb toepassen.

Ik kijk met plezier terug op mijn periode bij Studium Generale, zowel als student-assistent als bezoeker. Na de overstap naar een andere universiteit ben ik de volledige waarde van een integraal platform voor interdisciplinaire lezingen pas goed gaan waarderen. Het belang van interdisciplinariteit en context is een boodschap die ik zal blijven uitdragen.

Leon van der Grient

> Lees ook #1 in deze serie: Jiska Gietema