Oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in | #5 Tom van den Dungen

Nummer 5 in de serie is Tom van den Dungen student-assistent van september 2010 tot april 2011. Hij schrijft vanuit Istanbul.
Leestijd 3 minuten — Di 22 mei 2012

Oud-student-assistenten en stagiaires vanStudium Generale verspreiden zich over de wereld. We vragen hen om te schrijven over wetenschap en wat ze hebben aan SG op de plek waar ze nu werken of studeren. Hoe vergaat het ze? Wat zijn ze nu aan het doen? Hoe kijken ze terug op de periode bij SG en hoe zetten ze kennis nu in? Dit onder het mom van 'oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in'.

Tijdens mijn tijd als student-assistent bij Studium Generale Utrecht, van september 2010 tot april 2011, heb ik mijn blik op de wereld verbreed. Ik ben in aanraking gekomen met wetenschap in de breedste zin van het woord. Zo ontdekte ik tijdens drs. Leo Samama's lezingenreeks 'De taal van muziek' de theorieën die schuilgaan achter muziek. Prof. dr. Maarten van Rossem wees in de lezingenreeks 'Populisme' op het steeds terugkerende fenomeen van populisme de geschiedenis. Een van de meest leerzame dingen van het student-assistentschap vond ik het schrijven van kritische blogs over de lezingen. Hierdoor werd ik op een prettige manier gedwongen om na te denken over alle onderwerpen die voorbij kwamen: van filosofie tot de wetenschap achter muziek. Deze variatie in onderwerpen heeft mijn blik op de wetenschap, en de wereld, verbreed en is van onschatbare waarde geweest tijdens mijn latere activiteiten.

Ik schrijf deze terugblik op mijn tijd als student-assistent bij Studium Generale vanuit het kleurrijke Istanbul. In deze stad, die een smeltkroes van mensen, culturen en religies is, studeer ik aan Boğaziçi University als uitwisselingsstudent. Ik volg vakken op het gebied van de Turkse politiek en maatschappij en de veranderende rol van Turkije in de regio, met name het Midden-Oosten. Ook probeer ik de beginselen van de Turkse taal te leren, wat niet altijd even makkelijk is. Istanbul is een fantastische smeltkroes van mensen, religies, talen en meningen. Elke dag maak ik de spanning mee tussen een seculiere staat en een bevolking die soms juist meer religie in het openbare leven wil. Ook de confrontaties tussen Koerdische demonstranten en de politie zijn indrukwekkend. Voor mijn Turkse medestudenten zijn problemen omtrent homorechten, vrij onderwijs, dienstplicht en de Armeense genocide aan de orde van de dag. Het hebben van een brede blik op de wereld, één van de kernwaardes van Studium Generale, is van onschatbare waarde tijdens mijn uitwisseling, zeker in een stad als Istanbul.

Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd als student-assistent bij Studium Generale Utrecht.

Ook in de toekomst zal ik de kennis die ik heb opgedaan als student-assistent bij Studium Generale blijven inzetten. In september start ik met het multidiciplinaire masterprogramma 'Conflict Studies and Human Rights' aan de Universiteit Utrecht. In dit masterprogramma worden gewelddadige conflicten en daaraan gerelateerde mensenrechtenkwesties vanuit verschillende wetenschappelijk disciplines benaderd. Zoals elk jaar weer blijkt tijdens het Vredesdagen symposium is het essentieel om gewelddadige conflicten vanuit verschillende vakgebieden te benaderen. Voor mij staat Studium Generale voor een open blik op de wereld, de kracht van multidisciplinairiteit en de integratie van wetenschappelijke disciplines. Kwaliteiten die ik in de rest van mijn leven zal blijven nastreven.

> Lees ook #1 in deze serie: Jiska Gietema
> Lees ook #2 in deze serie: Karin ter Horst