Oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in | #6 Eva van der Zee

Oud-student-assistenten en stagiaires van Studium Generale verspreiden zich over de wereld. We vragen hen om te schrijven over wetenschap en wat ze hebben gehad aan SG op de plek.
Leestijd 3 minuten — Ma 5 november 2012

Hoe vergaat het ze? Wat zijn ze nu aan het doen? Hoe kijken ze terug op de periode bij SG en hoe zetten ze kennis nu in? Dit onder het mom van 'oud-SG'ers slaan nieuwe wegen in'.

Nummer 6 in de serie is Eva van der Zee.

Het is een kleine kans dat je het brood wat je vandaag hebt gegeten zelf hebt gemaakt. Het is een nog kleinere kans dat je precies weet waar de granen van je brood vandaan komen, laat staan dat je ze zelf hebt geoogst. In de huidige maatschappij houden of telen mensen meestal niet meer hun eigen voedsel. Door veranderingen in de sociale structuren, denk aan de toename van tweeverdieners, hebben mensen steeds minder tijd om hun eigen voedsel te bereiden. De voedselindustrie speelde hier goed op in, door de begrippen 'kant-en-klaar' en 'gemaksvoedsel' te introduceren. Doordat de ketens van voedselbereiding langer en internationaler zijn geworden, zijn mensen steeds afhankelijker geraakt van adequate regelgeving en informatievoorzieningen. Het is nou eenmaal fijn om te weten dat als je Parmaham koopt, deze daadwerkelijk uit Parma komt; dat als je een pinda-allergie hebt er geen sporen van pinda's in je mueslireep zitten; en dat de zalm die je koopt niet besmet is met salmonella. Strenge regels en etikettering zorgen ervoor dat de consument zeker weet wat hij koopt en dat het product veilig is. Echter, nieuwe soorten voedsel blijven gevoelig liggen in de ogen van de consument. Immers, is een genetisch gemanipuleerde tomaat duurzamer? Is nano-coating van bananen op langere termijn schadelijk voor de gezondheid? Er zijn veel verschillende meningen in verschillende continenten over wat je wel en niet moet communiceren over een product naar de consument. Volgens de Europese Unie heeft elke consument het recht om te weten wat er in zijn product zit, dus ook als het product is vervaardigd met behulp van genetische manipulatie. Het is namelijk niet bewezen dat genetisch gemanipuleerd voedsel onschadelijk zou zijn voor de gezondheid. De Verenigde Staten hebben hier een compleet andere kijk op. Een verplichting om genetische gemanipuleerd voedsel te labellen kennen zij niet. Immers, het is ook niet bewezen dat genetisch gemanipuleerd voedsel wél schadelijk zou zijn voor de gezondheid. Een verplichting tot etikettering zou daarom kunnen worden gezien als een verboden handelsbelemmering.

Aan de Universiteit van Wageningen doe ik een PhD-onderzoek naar de juridische aspecten van voedseletikettering van nieuwe technologieën. Hoe ziet de verschillende etiketterings- en reclamewetgeving eruit in de Europese Unie, de Verenigde Staten en Oceanië? Deze continenten hebben een soortgelijk dieet, maar hun regulering ten aanzien van etikettering zijn compleet verschillend. Wat heeft dit voor consequenties voor de internationale handel? En hoe zorgen we ervoor dat de consument juist wordt geïnformeerd?

Als student-assistent bij Studium Generale heb ik mijn blik op de wereld kunnen verbreden. Door de multidisciplinaire lezingen van Studium Generale heb ik mezelf verder kunnen ontplooien op verschillende wetenschappelijke gebieden. Iets wat mij zeker in mijn huidige baan zeer goed van pas komt. Voedsel is immers een complex element van het menselijk bestaan. Voor mijn onderzoek kom ik daarom in aanraking met zeer verschillende disciplines, zoals consumentengedrag, marketing en voedselwetenschappen. Daarnaast moet ik ook mijn eigen, juridische onderzoek zo goed mogelijk 'vertalen' voor de niet-juridische lezer. Mijn ervaringen bij Studium Generale hebben mij zeker beter de taal van deze verschillende wetenschappen leren te begrijpen!

Eva van der Zee

> Lees ook #1 in deze serie: Jiska Gietema